Crisis dwingt bouw tot vernieuwing

kansen

Door de crisis willen bouwbedrijven nieuwe producten leveren en zijn ze op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Niet alleen de marges van de woningbouw zijn kleiner geworden, maar de crisis heeft zelfs de markt veranderd. De bouwers willen hun personeel natuurlijk werk bieden. Ze willen dat ze aan het werk blijven, hierdoor zijn de prijzen ook erg veranderd. Twintig jaar geleden ging het allemaal anders in de bouw. Toen wilde men blijven bouwen, want mensen zouden het toch wel kopen. Nu is dat niet meer zo. Mensen kijken nu veel kritischer, daarom kopen ze ook minder snel een huis. Dit dwingt de bouwers tot het vernieuwen van hun werkwijze.

Nieuw generatie bouwen

Er is een nieuw concept gelanceerd. De opdrachtgever kan kiezen uit acht woningtypen in drie verschillende stijlen, namelijk: modern, Oudhollands en jaren dertig. De koper kan hierbij zelf de indeling van het huis bepalen. Er kan bijvoorbeeld worden gekozen voor andere kozijnen, deuren of wanden. Doordat bedrijven aan het standaardiseren zijn van het fabricageproces, wordt het proces goedkoper en efficiënter. Dit is dus een voordeel voor de consument. Het voordeel kan oplopen tot 30 procent. Bedrijven verwachten dit jaar nog rond de driehonderdduizend woningen te verkopen.

Prefab

Prefab betekent dat iets vooraf is gefabriceerd en wat daarmee klaar is om te gebruiken. Wanneer onderdelen prefab zijn, worden er andere onderdelen aan toegevoegd om één geheel te vormen. Dit is twintig jaar geleden bedacht op de auto-industrie. Auto’s worden namelijk ook ingezet met prefab-elementen, elk onderdeel wordt dus niet één voor één gebouwd. Na de ruwfase vindt de afbouwfase plaats. Tijdens deze fase wordt het gebouw afgewerkt en kan er bijvoorbeeld verlichting, vloerbedekking en kantoorinrichting worden aangebracht. Voor de stucadoors heeft dit vooral negatieve gevolgen. Hun werk wordt hierdoor namelijk minder.

Kansen

Afbouwbedrijven brengen niet alleen negatieve gevolgen met zich mee. Het biedt ook kansen, want als er geen afbouwbedrijven zouden zijn, wie zou dan de afwerking moeten doen? Er is wel een verschil, namelijk dat de afbouwbedrijven niet voor de woningeigenaar werkt, maar voor een aannemer. Rick van den Bos, hoofd marketing en innovatie bij BAM Woningbouw, kan dat bevestigen. De afwerking van de woning wordt niet door BAM zelf gedaan. “Wij zijn de regisseur, stuken en schilderen doen we niet zelf. We hebben zo’n vijftig partijen waar we al twintig jaar mee samenwerken die ook aan dit concept verbonden zijn.”

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.