Wij nemen uw klantenwerving uit handen

Tips Klantenwerving

Klanten zijn erg belangrijk en onmisbaar, maar hoe komt u aan uw klanten? Daar gaan wij u verder mee helpen. Kwieq heeft Hieronder een aantal stappen staan die u kunt volgen.

Meld uw bedrijf aan Of bel: 085 500 9900

Stap 1: Wie ben ik?

KlantenwervingHet is belangrijk om bij uzelf te beginnen. Wie bent u, wat zijn uw sterke kanten en wat zijn uw passies? U moet uzelf, uw eigenschappen, duidelijk maken bij anderen. Langzamerhand zult u dan leren hoe u zich als persoon kunt onderscheiden van de rest, waarvan u weer profijt heeft

Bedrijf aanmelden

Stap 2: Wat verkoop ik?

Bij deze stap moet u helder krijgen wat u precies verkoopt. U gaat kijken hoe u dit product op de markt gaat brengen. Wat voor naam krijgt uw product, hoe komt het eruit te zien, wat voor verpakking krijgt het, etc. Zo zijn er nog veel meer vragen wat u moet beantwoorden voordat uw product op de markt komt.

Stap 3: Uw markt in kaart brengen

markt in kaart brengen

Hier gaat u vooral kijken naar uw doelgroep. Is mijn product vooral geschikt voor bedrijven of particulieren? Als het bijvoorbeeld geschikt is voor particulieren, dan gaat u kijken of het geschikt is voor gezinnen, alleenstaanden, jongeren, ouderen, mannen of vrouwen. Dit zijn ze lang niet allemaal, het kan bijvoorbeeld ook alleen geschikt zijn voor mensen die welvarender zijn dan anderen etc.

Stap 4: Waar vind ik mijn potentiële klanten?

In de marketing wordt met drie soorten klantenwerving gewerkt: warm, lauw en koud.

Warme klantenwerving
Deze soort klantenwerving is het makkelijkst. Het is namelijk makkelijker om klanten te behouden dan nieuwe klanten binnen te halen. En bij warme klantenwerving heeft u al eerder gewerkt voor een klant. U kunt dus eerst gaan kijken wie u nogmaals kunt benaderen. Misschien zouden deze bestaande klanten u kunnen aanbevelen bij andere bedrijven. Dit is ook mogelijk als u nog geen klanten heeft, via uw familie/vrienden etc.

Lauwe klantenwerving
Dit is iets moeilijker dan warme klantenwerving. U heeft nog geen zaken gedaan met klanten. Misschien bent u eens naar een netwerkbijeenkomst geweest en heeft u hier iemand ontmoet, deze mensen kunt u dan benaderen.

Koude klantenwerving
Dit is de moeilijkste vorm van klantenwerving. Hier moet u veel tijd insteken, u heeft ook erg veel geduld nodig, want er is geen zekerheid voor succes. U kunt adressen gaan zoeken op het internet of in het telefoonboek. Deze mensen kunt u dan gaan mailen of bellen. Als u creatief bent kunt u posters ophangen en flyers uitdelen, of advertenties plaatsen.

Stap 5: Bepaal de communicatiestrategie

communicatiestrategie

U gaat nu uw strategie bepalen. Hier kijkt u op welke doelgroep u zich gaat richten en hoe u hun aandacht kunt trekken. U moet inspelen op de behoeftes van uw potentiële klant. Maak duidelijk wat voor product/dienst u verkoopt en wat daar de toegevoegde waarde van is. U moet dus reclame gaan maken. Dit kan op erg veel manieren, kies dus de communicatiemiddelen die u wilt inzetten. Dit kan gedrukte media (flyers etc.) zijn maar ook digitale media (advertenties etc.)

Stap 6: Verkoopgesprek

U heeft een afspraak gemaakt, maar hoe pakt u dit verkoopgesprek aan?

  • Op allerlei manieren kunt u informatie zoeken, bekijk hun website, praat met mensen die het bedrijf kennen of zoek verdere informatie op het internet.
  • Stel vragen aan uzelf. Dit kunnen vragen zijn als: wat verwacht de klant van mij? Wat verwacht de klant van het product? Enzovoort.
Wanneer u naar de afspraak toe gaat:

  • Kom op tijd, want de eerste indruk is erg belangrijk.
  • Laat zien dat u enthousiast bent en luister aandachtig.
  • U moet uw product/dienst niet proberen te verkopen.
  • Geef de klant ook de kans om aan het woord te zijn, praat dus niet aan één stuk door.

Als de klant op uw aanbod ingaat, zorg er dan voor dat u genoeg informatie krijgt om een goede offerte te maken. Als de klant er toch niet op ingaat, wees dan niet negatief maar blijf positief en laat een goede indruk achter.

Stap 7: Evalueren

Als alles is gegaan zoals u wilde, dan mag u dit best vieren! Wat wel erg handig is, is om te evalueren met de klant. U zult namelijk het meest hebben aan de feedback die u krijgt van de klant. Dit kunt u doen door bij uw klant langs te gaan of u kunt de klant zelf uitnodigen. Dit is een moment om naar verbeterpunten te vragen. Met de antwoorden die u krijgt weet u wat uw sterke punten zijn maar ook uw zwakke. U kunt uw zwakke punten dan verbeteren.

Klantenwerving via Kwieq

Kortom, het werven van nieuwe klanten is een hele klus en kost veel tijd. Deze tijd kunt u wellicht ook beter besteden in het gene waar u goed in bent: uw Core Business! “Maar hoe kom ik dan aan mijn klanten?” hoor ik u zeggen? Kwieq zorgt hiervoor! Dankzij de leadgeneratie van Kwieq zorgen wij ervoor dat de lokale klant contact met u opneemt in plaats van andersom. Benieuwd hoe dit werkt? Meld uw bedrijf dan nu aan of bel 085 500 9900. Wij staan tot uw dienst.